субота, 29 листопада 2014 р.

Урок №1 (9кл.)


Урок № 1
Тема: Електролітична дисоціація. Електроліти і неелектроліти.

Мета: формувати уявлення учнів про процеси, що відбуваються в розчинах. Ознайомити з поняттями «електроліти», «неелектроліти», «електролітична дисоціація». Пояснити залежність електролітичної дисоціації від будови молекул розчиненої речовини й розчинника.

Обладнання: підручник «Хімія. 9 кл.»  Г. А. Лашевська, таблиця розчинності, мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Аналіз практичної роботи №1.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

З курсу природознавства та фізики ви знаєте, що метали проводять електричний струм. Хто пояснить, чому  ця властивість притаманна металам? (рух електронів, металевий зв'язок, металеві кристалічні гратки) Ag, Au, Cu мають найвищу електропровідність.

Деякі неметали, наприклад графіт, теж може проводити струм. А чи проводить струм вода? (дистильована – ні, з криниці, річки, моря – так).

Проблемне питання: Чим відрізняється дистильована й водопровідна вода (Наявністю розчинних  у них солей).

Розглянемо досліди. Ст. 60 - 61 підручника

Дослід №1  Дистильована вода не проводить струм.

Дослід №2 Суха сіль не проводить струм.

Дослід №3 Розчин солі проводить струм.

Чому одні речовини проводять струм, а інші -  ні? Як їх класифікують? Що відбувається з ними, коли їх розчиняють? Відповіді на ці запитання ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

За здатністю проводити струм речовини поділяються на дві групи:

Діти заповнюють схему під керівництвом учителя. Інформацію шукають в підручнику с. 62

Поділ речовин на електроліти та неелектроліти  вперше запропонував англійський вчений  Майкл Фарадей .


 


Чому електроліти проводять струм?

Бо при розчиненні речовини чи при сплавленні з’являються зарядженні частинки,  які можуть вільно рухатися. Ці частинки називаються йонами. Пригадайте, що таке йони?

с. 62 підручника 

Електролітична дисоціація – процес розщеплення електролітів на йони під час розчинення або розплавлення.

Теорію електролітичної дисоціації  сформулював швед  Сванте Арреніус (1887 р.), за що у 1901 р. отримав Нобелівську премію з хімії. Підручник стор.64

Запис у зошит основних положень теорії електролітичної теорії (ТЕД)

Як відбувається процес розчинення?

Механізм дисоціації сполук з йонним зв’язком

Малюнок 9.1., 9.2. стор. 60 - 61 підручника

Прослідовність процесів:

1.                     Орієнтація диполей води  біля йонів кристалу.

2.                     Гідратація  -  взаємодія молекул води з йонами

3.                     Дисоціація (розпад) кристала на гідратовані йони.

Рівняння: NaClNa+ + Cl-

Механізм дисоціації сполук з ковалентним полярним  зв’язком

Малюнок 9.4. сор. 63 підручника

Прослідовність процесів:

1.                     Орієнтація диполей води  навколо полюсів молекули НСl

2.                     Гідратація  -  взаємодія молекул води з НСl

3.                     Йонізація молекули  електроліта (перетворення ковалентного зв’язку на йонний)

4.                     Дисоціація (розпад) молекули електроліту на гідратовані йони.

Рівняння: НCl ↔ Н+ + Cl-

Узагальнення і закріплення набутих знань

( Фронтальна бесіда, складання таблиці, ігрові вправи)

1.                      На які  групи  можна поділити речовини за їх здатністю проводити електричний струм?

2.                      Який вчений запропонував  поділ речовин на ці дві групи?

3.                      Узагальнимо  наші знання з теми, заповнимо таблицю:

 
Електроліти
Неелектроліти
Визначення понять
 
 
Речовини, що належать до даної групи
 
 
Тип зв’язку
 
 

  Я називаю речовину, ви повинні розподілити  на електроліти та неелектроліти. Речовини: нітратна кислота, азот, метан, пропан, хлоридна кислота, кисень, натрій хлорид, натрій гідроксид, спирт, ацетон, кальцій гідроксид, глюкоза, сірководень, сульфатна кислота.

4.                      Тест: розчинення – це процес

а) фізичний

б) хімічний

в) фізико - хімічний

5.                     Які із зображених речовин будуть проводити електричний струм:

Крейда
 
Мінеральна вода

Сода

 Кухонна сіль


 
  Розчини солей
 
  Цукор
 
Оцет
 
Олія



Сульфатна кислота


Пісок
 
 
Інертний газ та кисень


Розчин натрій гідроксиду




Домашнє завдання:

§ 9, № 6 с. 66

Творче завдання: Дізнайтеся, використовуючи різноманітні джерела інформації, про відкриття Г. Деві, яке він вважав найважливішим. Чи згодні ви з науковцем?

Немає коментарів:

Дописати коментар